Konferencja “Influencer Is Not An Idea” już za nami. Podczas wydarzenia można było na żywo zadać pytanie na czacie. Na niektóre prelegenci i prelegentki odpowiedzieli w sesji Q&A, ale nie na wszystkie wystarczyło czasu. Tak jak obiecywaliśmy — mamy resztę odpowiedzi!
Zuzanna Śleszyńska, Creative Directorka & Co-Founderka w Lettly
7 grzechów głównych we współpracy z influencerami
- Jak wyznaczyć KPI’e i jak mierzyć brand awareness przy współpracach z influencerami, żeby przekonać „górę”, że warto w to inwestować?
KPI’e są bezpośrednio związane z celami, które ma realizować kampania, więc niestety to zależy. Jeżeli dobrze znacie grupę docelową produktu, to wiecie, w jakich kanałach przebywa i kogo obserwuje – influencer marketing powinien być wtedy jednym z kanałów dotarcia, ale nie mierzymy awarenessu w oderwaniu od innych działań. W przypadku większych budżetów warto przeprowadzić badania nt. tego jak twórcy są odbierani przez grupę odbiorców. - Co kiedy Klient chce koniecznie otrzymać estymacje zasięgów per influencer, a później te zasięgi nie zostają osiągnięte?
Jeszcze parę lat temu można było dość precyzyjnie estymować zasięg, teraz z racji algorytmów i specyfiki platform to zadanie staje się trudniejsze. Monitorujmy kampanię i jeżeli widzimy, że zasięgi są znacznie poniżej oczekiwań, możemy wesprzeć się wsparciem płatnym do dobrze stargetowanej grupy odbiorców. - Czy kontrowersja czasem się opłaca?
Zdecydowanie, kampanie, które wywołują dyskusję, budzą emocje, a w przypadku, kiedy przez 90 minut dziennie mamy do czynienia z przekazem reklamowym, często to właśnie emocje powodują, że zwracamy uwagę na markę. - Jak wyróżnić się w briefie wśród innych agencji/firm oferujących influencerowi współpracę?
Trzeba krótko i rzeczowo opisać, na czym nam zależy, a szczegóły współpracy zostawić do ustalenia na kolejnych etapach. Nikt nie będzie czytać 10 stronicowych załączników o historii marki 😉 - Jak działają twórcy contentu vs influencerzy?
Content creators to opis szerszej grupy, do której zaliczamy też influencerów. Przyjęło się, że influencerzy to twórcy działający tylko w social mediach. Ciężko więc opisać tutaj różnice, bo grupy są bardzo duże. - W jaki sposób mierzyć działania influencerów? (poza raportami zasięgowymi ich lokowań)
Oprócz analizy liczbowej kampanii (zasięg, wyświetlenia, lajki, liczba komentarzy, wejścia na stronę) liczy się też analiza jakościowa – bierzemy pod uwagę treść komentarzy, jakość interakcji czy nawet samą współpracę z influencerem. - Jak sprawdzić, aby kampania z influencerami wpłynęła na zwiększenie follow na naszym profilu?
Followersi profilu marki to już naprawdę najwięksi zagorzali fani. Jeżeli mamy influencera, który wcześniej już pracował z brandem i jest z nim bardzo kojarzony, może on przekonać do obserwowania profilu, jednak musimy pamiętać, że powinno to nieść jakąś wartość dodaną dla użytkownika. - Co powiesz na „dopłacanie” influencerom za oznaczenie marki, z którą współpracuje, jako partnera posta?
Współpraca reklamowa musi być oznaczona w czytelny sposób, a jeden z nich to oznaczenie jako partnera posta. Nie powinniśmy dopłacać influencerom za takie oznaczenie. - Jaką checklistę przy wyborze influencera do kampanii byś podrzuciła korpo, które bardzo się boi ryzyka wizerunkowego? Fake followersi itp. to standard — ale jak sprawdzić, czy archiwalnie nie robił nic głupiego? Trzeba obejrzeć cały content wstecz?
Niestety trzeba się zagłębić w wyszukiwarkę i serwisy plotkarskie i sprawdzić co działo się w przeszłości. Analiza wstecz niestety nie uchroni nas przed ryzykiem, wszak pracujemy z ludźmi. Zadbałabym o odpowiednie zapisy w umowie na wypadek takich sytuacji. - Jest jakiś uniwersalny klucz odnośnie tego, by współpraca z influencerem się zwróciła? Duży influencer to gwarantowany zwrot? Czym się sugerować, żeby nie utopić masy pieniędzy?
Absolutnie nie ma jednego klucza, jednak przygotowanie i odpowiednie pytania na początku planowania współpracy to mus. Czy nasza grupa docelowa jest na tej platformie? Czy influencer, którego chcemy zaangażować, dociera do tej grupy? Co chcemy osiągnąć? W trakcie i po kampanii analizujemy wyniki i wyciągamy wnioski na przyszłość.
Łukasz Szczybelski, Creative Director & Co-Founder w Feeders Agency
INFLUNCERS IN THE… AD
- Jak poprowadzić kampanie dla marek premium, które nie mogą pozwolić sobie na współpracę tego typu?
Marki premium mogą sobie pozwolić na współprace oferujące rozrywkę. Tylko potencjometr rozrywki musi być odpowiednio ustawiony do marki i jej odbiorców. - Czy pokażecie przykłady nie z Maspexu, tj. z mniejszymi budżetami?
Sweterek Włocławka to przykład takiej kampanii. Inny case to np. kampania Pepsi Movies i TU przykład contentu stworzonego razem z Bulsjarzem. - Jak sprawdzić, aby kampania z influencami wpłynęła na zwiększenie follow na naszym profilu (profilu marki)? Jakie stosować narzędzia do tego przy takich działaniach?
Prowadzić stałą rozrywkową komunikację na profilu marki. To, że marka raz na jakiś czas zrobi ciekawą kampanię, nie sprawi, że ludzie będą chcieli ją follować. - Jak uniknąć niesmacznego odbioru jeśli marka zdecyduje się na współprace humorystyczne?
Łatwiej jest wzruszyć niż rozbawić. Humor ma to do siebie, że jest jego wiele smaków. Zawsze znajdą się osoby, których coś nie bawi albo żenuje. To tak jak z memami. Warto dobrze zrozumieć grupę docelową marki: jaką rozrywkę konsumują / jak komunikuje się do nich kategoria / co chcemy w nich wywołać - Badania Oracle? Jakie to były?
To one: https://www.oracle.com/news/announcement/oracle-cx-happiness-research-study-2022-06-15/
Wojtek Wróbel, Komentator, host esportowy & Youtuber, beloud
Ekspozycja brandu w przestrzeni Metaverse na przykładzie Fortnite
- Czy metaverse może być nie tylko dla generacji Z? Jak inne pokolenia mogą korzystać?
Metaverse może być dla wszystkich pokoleń, ale nie wszystkie generacje łatwo jest do niego przekonać. Gamingowy metaverse to najczęściej Zetki i Alfy — w Fortnite grają osoby w wieku 13-17, Roblox 7-12, Minecraft podobnie, ale odrobinę starci, Counter Strike 18-24. Do tego dochodzą metaverse dedykowany, specjalnie stworzony do usług, premier produktów — tym będzie łatwiej zainteresować starsze pokolenia. - Na jakie gry warto zwrócić uwagę pod względem tworzenie kampanii z influencerami?
Największe zainteresowanie aktualnie mają gry multiplayer z potencjałem e-sportowym, czyli Fortnite, League of Legends i Counter Strike. - Czy są jakieś mniejsze gry, które zyskają popularność i warto mieć je na oku?
Są takie tytuły, ale mają one bardzo krótką żywotność, więc trzeba być ciągle na bieżąco z trendami w branży gamingowej. - W jaki sposób faktycznie 'wejść z brandem’ do Fortnite’a? Jakieś licencje są potrzebne?
Każda marka może wejść do świata Fortnite’a tak długo, jak jej działania są zgodne z regulaminem Epic Games.
Marcin Ejsmont, Strategy Director w 2012 Agency
Humor jako broń ostateczna reklamy. Skąd to znamy?
- Złoty środek na nie przesadzenie w materiałach komercyjnych z humorem?
Niestety, nie można określić złotego środka. Komunikacji nie da się do końca skodyfikować, dlatego też ważne jest poczucie humoru, estetyka, wyczucie granic. Humor to jedno z narzędzi / schematów kreatywnych, które aplikuje się w odpowiedzi na sytuację marki, cele, okazje do wykorzystania i przede wszystkim publiczność (coś śmiesznego dla jednych może obrażać innych — różnice kulturowe). Humor powinien być a propos — wzmacniać to, co chcemy powiedzieć, podkreślać to, co ważne. - Czy uważasz, że lepiej sprzedaje się „humor” niż „dobro”?
Lepiej sprzedaje się “dobro”, (dobry) “humor” to ciągle rzadkość, bo wymaga pomysłu, odwagi, wiary w inteligencję odbiorcy. Wierzę, że komunikacja ma dużo szybsze przełożenie na uśmiech niż na zmianę świata. Co nie znaczy, że nie ma miejsca dla “dobra” – promowania bardziej świadomego życia, propagowania pozytywnych postaw. Po prostu wydaje się, że nastąpił przesyt wrzucania wyższego celu w każdą możliwą przestrzeń komunikacyjną (ratunku!).
Zuza Ledworowska, Business Development Managerka w Lettly
Efektywna kampania: Analiza 100 kampanii z Influencerami – kluczowe wnioski i najlepsze praktyki
- Jakie narzędzie do sprawdzania influencera najlepiej wybrać?
Influtool — narzędzie do analityki Influencer Marketingu. Wyszukiwarka, mają bazę ponad 60k polskich influencerów i można szukać przez konkretne słowa kluczowe. W Influtool jest także pełna analityka. Drugie narzędzie to Social Auditor — służy do audytowania kont na Instagramie i Tik Toku oraz sprawdzania ich wiarygodności. Narzędzie podaje liczbę real i fake followers. - Który wskaźnik lubisz najbardziej? Który najbardziej Ciebie cieszy?
To zależy, co chcę osiągnąć w kampanii. ???? Ale szczerze, to mnie cieszy najbardziej analiza jakościowa. Komentarze pod materiałem, uwagi influencera do kampanii i procesu współpracy, zdanie mojego zespołu specjalistów czy uważają tę kampanię za dobrą i co możemy wdrożyć następnym razem. - Ten raport, który analizowałaś na podstawie danych z Lettly, jest gdzieś w całości do pobrania (lub będzie)?
Pracujemy nad nim, na pewno ukaże się w pierwszej połowie 2024 🙂 - Jak się zgłosić do bazy influencerów? Jeśli mam konto mikroinfluencerskie w niszy na 10k obserwujących?
Wyślij maila na hello@lettly.com, przekażemy naszemu zespołowi. Możesz też zgłosić się do bazy Influtool — kontakt znajdziesz na ich stronie. - Jak estymować zasięgi kampanii?
Na podstawie statystyk od influencerów, narzędzi, poprzednich kampanii z twórcami lub naszej analizy 86 kampanii 😉
Daniel, niezależny projektant strategii marek
Strategia powinna być przygodą! O projektowaniu marki przez osobiste doświadczenie
- Ile mniej więcej trwa takie poznawanie danej branży, wcielanie się w klienta?
To zależy, ile mamy czasu. ???? Można w dwa dni wejść w buty klienta, robiąc tournee po sklepach i rozmawiając ze sprzedawcami lub przez 2 tygodnie robić wywiady pogłębione czy grupy fokusowe w kilku miastach. W przypadku B2B może to być nieco bardziej czasochłonne, bo zazwyczaj trudno nam jest kupić usługę (np. logistyczną, marketingową), więc należy przejść cały proces zakupowy w każdym punkcie styku, prosząc np. pracowników o przeprowadzenie nas tak, jak klienta. - Czym strateg nie jest? Czego strateg nie powinien brać na siebie?
Strateg nie bierze na siebie wdrożenia — jeśli łączy te dwa etapy (strategii oraz egzekucji), to zazwyczaj egzekucja go pożera i przestaje rozwijać się jako strateg. Strateg zaczyna od doskonałego zrozumienia sytuacji klienta, pola gry konkurencji oraz konsumentów. Następnie dostarcza syntezę wniosków (insight) i współpracuje z kreacją nad briefem kreatywnym, a później, pomagając doprecyzować koncepcję tak, aby faktycznie odpowiadała na profil konsumenta. - Na jaki okres czasu powinna być stworzona strategia?
Strategia marki — bezterminowo. Nie ma w niej zazwyczaj celów, można powiedzieć, że to fundament do wszystkich działań komunikacyjnych. Strategia komunikacji — może być stworzona na okres jednej, krótkiej kampanii lub na 12-18 miesięcy. Po tym czasie następuje weryfikacja, czy zmiana percepcyjna/behawioralna, do której dążyliśmy, faktycznie się zadziała. - Jakie książki dotyczące strategii/marketingu polecasz?
- Strategia biznesowa: Michael Porter “Strategie konkurencji”, Roger Martin “Playing to win”, Richard Rumelt “The Crux: How Leaders Become Strategists”.
- Strategia marki/komunikacji: Jarosław Szczepański “Złota strategia marki”, Jon Steel “Truth, Lies & Advertising”, Pete Barry “The Advertising Concept Book”, praca zbiorowa “The Copy Book” wyd. Taschen.
- W temacie głębokiego wchodzenia w życie konsumentów i ekstremalnych badań etnograficznych polecam „Small Data: the Tiny Clues that Uncover Huge Trends” Martina Lindstroma.
- Od czego zacząć budować strategię marketingową globalnej marki, która jest bardzo znana, ale niepolska i widać, że brakuje tego lokalnego pierwiastka?
Nie ruszać strategii marki, jeśli brand jest stabilny i znany, a skoncentrować się na strategii komunikacji. A dokładniej: jakie bariery percepcyjne (czyli: nawyki, zachowania i/lub przekonania) konsumentów stoją nam na drodze do realizacji celów biznesowych? Odkrycie tego, pozwoli sprofilować i skoncentrować komunikację na wygenerowaniu konkretnej zmiany.
Ania Nadolińska, Marketing & Strategy Managerka w Lettly
Globalne megatrendy 2024 a przyszłość influencer marketingu
- Czy są trendy, które uważasz za niezbyt dobre?
Jest wiele mikro trendów w social mediach, które nie należą do najrozsądniejszych, typu lizanie deski klozetowej na początku pandemii. Na szczęście są one wypierane przez globalny trend, jakim jest większa samoświadomość i zmniejszanie przyzwolenia społecznego na takie niemądre działania. Jestem dobrej myśli, że tych szkodliwych trendów będzie coraz mniej. - Czy uważasz, że influencer marketing coś zmieniał, na coś wpłynął?
Oczywiście! Wpłynął na nasze postrzeganie “celebrytów” i innych znanych osób, dał nam zaangażowane społeczności internetowe skupione wokół twórców, a także rozszerzył marketingowe możliwości komunikacji z odbiorcami — szczególnie na pierwszych etapach ścieżki klienta. - Czy wirtualni influencerzy wybuchną, jak tylko Sora wejdzie do użytku?
Myślę, że pojawi się chwilowy boom w tym temacie, ale jak zwykle będzie to głównie branżowa ciekawostka, ale nadal wirtualni influencerzy generowani przez AI nie zawładną rynkiem influencer marketingu. Dlaczego? Bo to dziedzina, w której autentyczność i możliwość identyfikacją z twórcą są kluczowe. - Wspomniane było, że sharing economy jest rosnącym trendem. Jak to się ma do ostatnich doniesień na temat kłopotów finansowych firm specjalizujących się w wynajmie rowerów i hulajnóg na minuty, a także w car-sharingu.
Sharing economy jest rosnącym trendem biznesowym, ale w kategorii społecznej nadal raczkuje. Regularne korzystanie z tego typu usług wymaga zmiany w podejściu do niektórych usług i to na pewno jeszcze potrwa, ale myślę, że rosnące możliwości wynikające z mnogości propozycji oferowanych przez sharing economy wkrótce doprowadzą do przełomu i zmiany zachowań konsumentów.